torsdag 13 december 2007

"Finporslinet"

Man borde vara bättre på att använda finporslinet. Det är mest till jul och nyår det får komma fram.
Mitt finporslin är arv från mina morföräldrar och mat servisen heter Bernadotte. Den är vit med guldkant och har ett mycket vackert mönster.
På julafton ska den äntligen få komma fram igen och pryda bordet!




Sen har jag den gamla kaffe servisen från Bavaria. Även den kommer från mina morföräldrar. Även om det inte är samma serie så tycker jag att de passar fint ihop.

Det är skamligt att erkänna att porslinet står helt osynligt idag. Men en dag när jag har drömskåpet ska det få stå på hedersplats! Synligt så att man får njuta av det varje dag.

9 kommentarer:

Lallis sa...

Men vilket vackert porslin!
Ja. Jag håller helt och hållet med dig. Man är på tok för dålig på att ta fram det. vi har inte vårat heller synligt. Det är synd.
Ha en fin lucia.
Kram Lallis

Inredningstokig själ sa...

Javisst borde det porslinet vara synligt, såå vacker!! (förstår att du inte använder det alltför ofta, såna saker är man ju lite rädd om)

Blir sugen på att ta fram granen nu men då har den nog barrat av sej till jul *blink*

latara sa...

Stackars din farmor som tvingades stå ut med en tokgalen katt! :-) Och jag som trodde att det skulle bli lugn och ro på ålderdomens höst! *s*

Visst är det synd att dölja det fina porslinet. Ibland undrar jag om vi inte är för pigga på att spara det bästa till "senare" eller till "ett annat tillfälle"... Egentligen borde vi se till att njuta av det vi har ofta!

Fast om jag hade ärvt så vackert porslin av mina morföräldrar skulle även jag förvara dem på ett säkert ställe och bara använda det vid speciella tillfällen. Det var riktigt fint!

Kram!

Nicolinas boning sa...

Vilket vackert finporslin du har!
Tur att det får komma fram på julafton iaf;-)
Man kan ju inte använda sånt fint varje dag precis...det ska ju kännas att det är något speciellt när man får äta på det!
Kramar/Birgitta

jill sa...

Väldigt fint porslin som def. borde få synas året om, så jag hoppas du får ditt drömskåp.

Hannele sa...

Det är så roligt att duka med finporslinet, men eftersom man inte vill förstöra guldet i diskmaskinen, räcker med jud jul och nyår, men jag är säker på att gammelmormor tycker det är roligt.

Jes/Vita villa vila sa...

Vilket underbart finporslin :) Kul att bevara & använda arvegods!
(Trots att det blir på tok för sällan - jag håller med!!!)

Å så har ni fått granen på plats...mmmm....mysigt!
Vi ska nog köpa gran i helgen.

Ha en riktigt skön kväll & tack för rara ord hos mig!

Kram /Jes

Anita sa...

Såå nydelig servise!! Og de passer jo kjmpegodt sammen !!!
Jeg kan jo rydde litt plass i glasskapet her så kan du få ha det her!!!! Hihihihhihihihi!

Klem

Nygammalt sa...

Ja du har helt rätt, sånt vackert porslin måste man kunna få njuta av. men det är nog oftast så. Man är så rädd om dem så det för stå lite gömda i skåp tyvärr.

(Råkade nyss skriva på inläggen under)
Kram.