torsdag 7 februari 2008

Städa för livet!

Jag glömde en sak på min lista över nackdelar.....

För några år sen hade vi nyligen köpt våra beiga soffor. Jag hade även fått mitt vita vardagsrumsbord och en beige matta med vita kanter.
Allt var nytt, fräscht och rent.

Vi har ju en öppen spis med kassett i vardagsrummet. Problemet är att vi måste ta ur kassetten varje gång det ska sotas.....

Just den här dagen skulle jag jobba kväll så min sambo var hemma och mötte upp sotaren.
De diskuterade lite runt sotningen och hur man skulle göra med öppningen till spisen.
"Ja, men jag har en sån här duk som man bara hänger för. Så det är inga problem!" sa sotaren.
Sagt och gjort. Duken hängdes på och sotaren klättrade glad i hågen (?) upp till skorstenen.

Inne i huset:
Kabom........

Jovisst kunde den sotaren sota rent i skorstenen! Ett stort moln med sot flög ner i spisen...................och ut i rummet!

"Gumman kommer att döda mig" var sambons ord.
Sotaren blev nog rädd för sitt eget liv också för han stannade och städade ett bra tag med sambon.

När jag kom hem luktade det underbart och jag blev så glad för att sambon hade städat.
Han satt i soffan och såg helt slut ut!
"Jag har aldrig städat så här mycket i hela mitt liv"
Oj då, tänkte jag.......

Sen såg jag en svart fläck på mattan....................................................(hemsk bakgrundsmusik)



Slutsats: Täck noga innan sotning om ni har ett vitt/ljust hem.

11 kommentarer:

Charlotte sa...

Iiii... det lät otäckt, speciellt eftersom vi just köpt en vit soffa. Som tur är har vi ingen skorsten att sota! :-)

Vita tankar sa...

Ooooops! Stackars mannen...

Kram Linda

MiaMaria sa...

Oj,oj,oj så det kan gå....
Miamaria

Nygammalt sa...

Åååååh nej! Förstår om det inte blev så glada miner... Tur att de försökte städa så gott de kunde då trots allt. Kan riktigt tänka mig hur rädd killen din blev *ha ha*

Som svar: ja festen blev jättebra, vi var bara några få men kul var det. Så klart du ska ha tjejfest!

Och du, din fina hylla passade utmärkt där!

Kram

Lallis sa...

Men vilken mardröm!
Jag hade också blivit något frustrerad kan jag säga. *ler*
kram Lallis

Kamomilla sa...

Jamen oj då. Jo det är ju ett problem det där och hur man än försöker vara försiktigt så kan det komma ut nånting ändå...

Lilla Blanka sa...

Oj vilken mardröm..men vad go han var mannen som storstädade efteråt.. :)
Kram
Mia

me and alice sa...

Ha, ha, ha... Låter så roligt när du berättar det. Förstår att det inte var lika roligt när det hände. Speciellt inte för din man*fniss*
kram Susanne

Vägen till Drömhuset sa...

hallå!
Stackars din gubbe, han måste ha fruktat för sitt liv. Tur att vi inte har någon skorsten, haha!

Ja, jag blev jätteglad när jag hittade kopparna. De ska stå framme, tycker de är tjusiga. Kistan ska verkligen inte målas, det är som du säger, vissa saker ska man bara låta vara.

Klart att du får tycka att det inte är kul att jobba helg :-) Hästpassen som jag gjort är ju inte normala. Skillnaden mellan ditt och mitt jobb är nog bara att på min arbetsplats finns det ingen fungerade ledning. Det är därför det ligger på individnivå (på personalen) att täcka luckorna i schemat för chefen bryr sig inte. Sorligt men sant. Hur som helst är det aldrig kul att jobba helg, finns så mycket annat man vill göra.

I helgen blir det bara vila för mig, jag lovar. Födelsedagsfirande t är uppskjutet tills vi flyttat in.

Fin hylla i förra inlägget, passade perfekt där!!


Kraaam!!

Inredningsgalen sa...

En fråga: Lever din sambo och sotaren fortfarande???
Ha en skön helg!

krumeluran sa...

vet precis vad du menar, har också haft en vit sofffa, och du kan tro att jag blev lycklig när försäkringsbolaget tipsade om en lite firma i vår by som kemtvättar soffor :) vår vita soffa blev som ny, och efter det var den på tvått två gånger innan det blev lädersoffa. (småbarn och vitt var ingen bra kombination)

Katarina

ps, tack för all fin inspiration i din blogg, jag smger här ibland och njuter av allt find tu visar