fredag 25 april 2008

Mur-tankar

Sitter här och funderar lite över trädgården.
Vi bor på en rullstensås och baksidan är allt utom vacker.
Vi måste bygga en mur för att kunna göra trädgården. Annars kommer det rasa ner massor på gräset...
Det känns egentligen inte så roligt att ha en mur längs med halva tomten men det finns ett ganska bra utbud idag.
Ett tag funderade jag på att bygga en egen mur av rullsten. Jag började kånka sten men gav upp ganska fort.


Bilder från Stenbolaget

Är det någon av er som har en stödmur? Hur har ni gjort? Jag tar gärna emot tips och idéer!

9 kommentarer:

etthusivitt sa...

Oj först trodde jag att det var din mur som du hade gjort idag som visades på bilden! :-). Tyvärr har jag ingen erfarenhet av murar... Skrattade gott åt Hola- Bandola-grejen :-).

Flickan på landet sa...

Tycker det ser fint ut med stödmur!!Själva är vi ännu i planeringsskedet för gårsplanen men förhoppningsvis har vi gräsmatta om 10 år :-D

Ha en trevlig helg ♥

lottens vita och gröna sa...

ohhhh jag äär tvärto, jag är sååå mursugen, hittar bara intte nåt ställe, läste i dröm hem och trädgård om en ball mur...alltså lättbetonblock som man murar och rappar i nån färg, typ vit, de hade gjort den i lejongult såååå snyggt! kram lotten

Mamma C sa...

Nix har inga tips som jag kan hjälpa dig med din mur.
Kram mamma c

Gårdsromantik sa...

Vet inte så mycket om konstruktion - bara att det finns en massa lagar man måste följa om man är nära en granne!

Kram Maud

Ann-Catrin / finthemma sa...

Ohh först trodde jag det var er mur...
jag gillar murar jag..men kan in get om tyvärr.

ha en fin helg vännen kram A-C

Moderncountry sa...

Haha, Que?! Tenk så lost man av og til kan bli i cyberspråket når plutselig hele verden ligger åpen foran deg. Men en god skratt blir det jo ut av det av og til :))

Mur ja, har ingen erfaring, men har tenkt tanken ett par ganger på visning av hus. Ligger det foran eller bak huset?
Du kunne kanskje laget en fin mur av gammle tykke stokker av tre. Lage et gammeldags gjerde, og med åpning av port og trapper ned. Det er vel kanskje det billigste, ellers kunne du kanskje brukt runde fine steiner i ulike farger og størrelser? Skiferstein er også vakkert.Kan legges lag på lag med åpninger til planter her og der.Så det ikke blir en hel mur av stein.

Ha en riktig så fin Lørdag!!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Jag tycker murar kan vara jättefina som ett litet (nåja stort då) smycke i trädgården. Går just nu i murtankar själv och har sett att utbudet är hur stort som helst...Lycka till med murletandet:)

Kram Annica

MiaMaria sa...

Hej!

Visst är det vackert med murar. Själv gillar jag när man bygger upp mur med gamla stena, blir lite mer levande än de nya.....

HA´det så gott denna helg!
Miamaria