onsdag 9 juli 2008

Flickrummet

Idag tänkte jag visa vår dotters "nya" rum.
Det är inte nytt egentligen. Vi har bara målat om och fixat lite. Inte en krona har det kostat! Allt hade vi hemma, allt från färg till stolar och tyger.

Innan vi målade hade väggarna en gräslig tapet som gick i terrakotta/orange randigt. Hua! Kommer ni ihåg den perioden när det var så modernt med terakotta?

Det här rummet ska vår son få sen när vi är klara med ett rum på bottenplan som vår dotter ska få. Men tillsvidare så gjorde vi den här lösningen :)

Som ni ser fattas det en del foder och taklister. De listerna som finns ska målas vita.
Rummet är litet så det är svårt att fotografera där inne.

Golvet är ljusblått men efter att väggarna blev vita så tänker man inte lika mycket på det.
När rummet ska göras om igen så blir det så klart nytt golv :)



Jag hade en tavellist från Indiska (likadan som vi har i sängkammaren) som aldrig blivit uppsatt. Den passar fint över sängen. Ramarna tänker vi spraylacka.

Som sängbord har hon en kista. Troligtvis kommer den att bli vit med någon text på. Det skulle nog bli fint.


Vi hade två stolar från min mamma ute i boden som vi tog in. Tyget är väl inte det vackraste om jag får säga det. Men "J" tycker om det och sa absolut ifrån när jag ville sätta på en vit kjol. På ett sätt passar det ändå på ett flickrum...


Några små saker på kistan. Den lilla hjärtasken har hon köpt på loppis och den stora asken är en present från mormor.

Framför bokhyllan hängde jag en spets. Bokhyllan är verkligen i behov av en målning! En viss liten herre i huset har gått lös på den med pennor och kritor.....


Nu har ni fått se lite iallafall. Det är ju en hel del små-saker kvar att göra så ni kommer nog att få se mer från det här rummet framöver :)

Tjingeling!

16 kommentarer:

Helena på ROOM & serve sa...

Men vad konstigt det där med att det inte gick att kommentera! Fint rum - du ska vara nöjd :)

Ullis/Leva på landet sa...

Ni har jobbat på bra. Tänk att ni har kunnat fixa så mycket och hade allt redan hemma. Det är sådana gånger man blir glad. Ska bli kul att se igen när allt är klart. Här kommer dottern att trivas jättebra. Man måste ju lyssna på vad barnen själva vill. Här skulle jag göra helt annorlunda i mina barns rum om jag fick, *s*.

Kram Ullis

|| p e r l a n sa...

Men åhh så sött rum! Det var mig verkligen ett flick rum. Min dotter hade mer än gärna tagit över den där sängen med sänghimlen över! :)
kram

Inredningstokig själ sa...

Jättefint blev det!! Gillar sängen ock kistan skulle verkligen bli ännu finare i vit :-) !

Hem & Lyckas Mia sa...

Jättesött rum, blev finfint! kram!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ljuvligt är mitt omdöme! Så fräscht med vitt och sängen är ju en riktig dröm!

Kram Annica

Guldkant På Livet sa...

Vilken princessäng!! Så vackert! Mari.

Kamomilla sa...

Vad skoj! Det är ju så himla fint att fixa om, och speciellt när man får det fixat för en minimal slant, eller som i ert fall inte ens ett öre!
Vilket fint flickrum det blev! Ni har varit flitiga!

Mamma C sa...

Vilket fint rum hon har. Ni har verkligen fått till ett sött flickrum.
Kram mamma c

Lilla Blanka sa...

Hej!

Det är så skönt att komma in till din blogg och digga lite till Duffy :)

Åhhh vad fint det blev i rummet..såå fräscht som en dröm!

Kraaaam vännen
Mia

Mamma med mera sa...

Jättefint!! Sänghimlen är underbar! Nog kommer man ihåg terakottaperioden =) Terrakotta och gult gärna tillsammans med väldigt mönstrade bårder =) Märkligt hur man ändrar sin smak. Hoppas du har en härlig sommar! Kram Pernilla

Krusidull sa...

Jag vill ha dina stolar!Kul att trixa om utan att det kostar.
Kram
Krusidull

me and alice sa...

Jättefint verkligen!!!
Härligt när det inte kostar ett öre och det blir så fint! Där kommer hon trivas!
Visst kan man få lite panik när det aldrig riktigt blir sådär varmt som man vill så man kan åka och bada med barnen... Vi var och badade häromdagen (barnen badade, jag satt med tjock tröja och småfrös)Hi,hi...
kramis Susanne

Handplockat sa...

Hej hopp
har en liten utmaning om Patina hos mej har du redan gjort den ? vill du vara med ?

kremelikram

Leva som jag sa...

Rummet ser ljuvligt ut!! Fåt jag fråga hur du har satt upp sänghimlen, hur du fäster stången, har fubderingar att göra liknande i min dotters rum.
kramar Malin

Hwita Villan sa...

Men vad fint! Väldigt härligt med sänghimmeln - annorlunda variant. Jaa usch för de där terrakottafärgade tapeterna... så hade vi i en lght vi bodde i innan... och då gillade jag det dessutom! Det är svårt att erkänna....