onsdag 24 september 2008

Personliga minnen

I skåpet ovanför månbordet står min första skor. Röda, nötta och säkert välanvända.

De första skorna är något många sparar. Jag har även mammas första skor och barnens så klart.




I gamla brev och lådor har jag hittat hår från mig som mamma skickat till mormor och morfar när jag var liten. Det är en konstig känsla att hålla i håret och tänka att det satt på mitt huvud för många år sen..... Samma känsla kan jag få när jag tittar på de gamla skorna.




Man kan inte hamstra hur mycket som helst men vissa, små saker kommer säkert att ha en stor betydelse senare i livet. Eller efter livet......

Jag har gjort små lådor till barnen med personliga saker och minnen i. Om ni inte har gjort det så är det ett tips! Det kommer de att uppskatta sen!
Vad gör ni för att bevara minnen till barnen (eller till andra så klart)? Tipsa och berätta gärna!

15 kommentarer:

Lena Kristina sa...

Hej!

Jag har gjort precis som du. Köpte lite finare lådor som jag har sparat små ägodelar, leksaker, teckningar osv. Sedan har jag varit noga och gjort ett album till varje barn, scrappat, sparat lite biljetter osv ihop med foton.

Kram LEna

|| p e r l a n sa...

Har gjort som du, sparat första små skorna, kläderna och andra små roliga saker.. Första teckningarna etc. Dottern kan till och med tycka det är roligt och titta på det nu, och hon är ju inte ens fyllda 7 än! haha
kram

Mrs W sa...

Ja jag har önskat mig av familj att få en kista med dalamålning till båda barnen och i de vill jag spara deras minnen.

Nilla sa...

Hej!

Har också sparat vissa saker till barnen :)

Vilket otroligt vackert skåp i inlägget före!

Ha det bra,

kram Nilla

Viveka i Bläckhornet sa...

Förstår att de flesta sparar sina babyskor för jag har letat ÖVERALLT utan resultat.
Har sparat vissa saker till våra bar, och varsitt album

Kram viveka

Lilla huset på prärien sa...

Det är precis vad jag också gör! Har en ganska så stor låda till varje barn där jag samlar lite av de finaste kläderna, första skorna osv. Lite alster de gör på dagis och även "Minnesboken" där man skriver upp första tanden osv.

Jag fick aldrig någonting sådant av mina föräldrar och tänker att det skulle vara himla kul att ha. Bara de där skorna som du har där är ju superkul att ha nu! Lyllos!

Kram Jenny

Ljuva ro sa...

Så underbart söta skor! Har oxå tänkt fixa en låda samt en pärm till lillens alster som börjar komma!

Mamma C sa...

Jag har oxå röda skor i hyllan och gubbens svarta lackskor.
Kram Mamma C

femke sa...

I saw you visited my blog and I came to pay you a visit back! And thanks to google translation I am able to read your words accompanied by your wonderful pictures. I can almost smell the bread and wish I could have some!!! I love the swedish style and all the whites and I will be back soon to read more and put your blog on RSS!

Karna sa...

Så søte sko, klart det er viktig å ta vare på minnene! Er et skattkammer på loftet til mine foreldre, det meste har jeg tatt med meg hjem, men noe ligger igjen....Super koselig innlegg!

Lisas inredningsblogg sa...

Det är fint med ens första grejor. Jag har dock inte fått min låda än. Men jag vet att mamma valt ut omsorgsfullt :D Kommer garanterat betyda lika mycket för dina barn som det gör för dig idag! kram

Ann-Catrin sa...

hej vännen!
Små guldkorn och minnen.. det ska mans para..allt går ju inte och man har inte plats..
Så fantastiskt söta skorna var...

kram på DIG
Ann-Catrin

Marias Kakburk sa...

TACK snälla rara:)!

Så fint du gör det för dem:) Min mamma gjorde liknande till mig också.

Jag tycker att det är en bra idé (nu har jag inga barn ännu men man kan ju tänka framåt:)att göra receptböcker till sina barn med sådant som man brukar äta/baka hemma (barnens favoriter och hemmaklassiker) och sen ge dem boken när de flyttar hemifrån så de kan göra dem själv:)

Kram på dig och hoppas att du får en härlig dag:)!

Gnistrande snö sa...

Åh, vilka ljuvliga små skor, så fina!!!
Vilket bra tips att skapa små lådor till barnen, det tipset ska jag ta fasta på.

Kram/K

C´est la vie sa...

Hej, vad fin blogg du har. Här ska jag läsa mer. Jag ska även tänka på att skapa två små lådor med minnen i... det har jag tänkt förut men helt glömt bort.Tack för tipset. :)

//Lina
nätbutiken C´est la vie Home
www.cestlavie.se