fredag 3 oktober 2008

Halloj!

Redan igår kväll när jag kom hem från jobbet så var problemet med telefonlinjen löst. Skönt! De hade sagt att problemet skulle vara löst senast den 6 oktober.... alldeles för länge tyckte jag så det blev en glad överraskning.

Härom dagen fick vi en kasse med äpplen av några vänner. Jag vet inte vad det är för sort men de är otroligt goda!
Dessutom är de så fina att titta på!

Jag har en jättestor glasskål som blev fylld.

Och sen blev det en paj....

Vi har äpplen kvar och frågan är om vi hinner knapra i oss alla innan de blir gamla. Funderar på att baka något mer med äpplen i. Har ni några goda, enkla recept? Tipsa gärna!

Redan fredag igen och dessutom Oktober. Vart tar veckorna vägen?
Nu har jag två dagars ledighet och ska förska ta det så lugnt som möjligt. Känner mig inte helt ok och jag vill inte bli sjuk nu! Tyvärr är det ju de tiderna som kommer nu.....

Hoppas att ni andra mår bra och får en bra start på helgen :)
Kram!

22 kommentarer:

Marias Kakburk sa...

TACK snälla:)!

Jätte kul att du gillade vinsten:)

Hoppas att du får en härlig start på helgen:)

Kram!

Inspiration i vitt sa...

Äppelkaka är väl bland det godaste som finns.
Man kan ju torka äpplen i skivor och använda dom till dekoration av olika slag till jul.
Kram/Ingela

Wilda Stenlyckan sa...

Tack!! :-)
Vilken tur du har med så snälla vänner som ger bort goda äpplen, de ser riktigt mumsiga ut!

Hoppas du får en mysig och trevlig helg!

Kram

|| p e r l a n sa...

åh gud vad gott, äppelpaj! Det ar så länge sedan jag gjorde det hemma.. det är bara jag som tycker om det i familjen! Och inte kan man sätta i sig en hel paj själv? Jooo det kan jag nog.. hahahaha
För 10 år sedan hade jag förmodligen kunnat svara på vad det är för äppelsort. Då jobbade jag som säljare inom frukt&grönt på Ica.. Kunde allt.. Nu är det ett minne blott! haha
kram

Hemma på Landet sa...

Mysigt. Härligt med äpplen. Mumsigt! Puss

Helena/roomservice.blogg.se sa...

Slickar på hela skärmen!
*SLIIIICK*

MY WHITE COTTAGE sa...

Visst är det fantastiskt med alla goda svenska äpplen! Vi bor ju i ett riktigt äppelrike (Österlen) så vi har just nu också en massa äpplen som vi fått av goda vänner. Funderar på att baka Leilas äppel och kanel muffins med crumbel. Om du inte har boken hittar du receptet på www.recept.nu

Önskar dig en fin helg!
Många kramar från Jenny

PS. Tack för dina fina och värmande ord hos mig!

rosenskära sa...

Jag tänkte baka kanelbullar med rivna äpple i till imorgon när det är kanelbullens dag, har inget recept på det men jag får väl pröva mig fram!

Lena

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Åh så smaskigt med äpplepaj!

Kram Annica

Marias Kakburk sa...

Tack själv:)!

Hemma hos lilla mig sa...

Vad gott det ser ut med äpplepaj.
Vilka fina vinster du har fått. Visst, blir man glad av att vinna.
Kram

Saramedflera sa...

Hejsan
Vilken fin och inspirerande blogg du har. Vilken tur att jag hittade hit.
Kram Sara

♥ Fyra årstider sa...

Visst är det mysigt att ha en massa frukt hemma och äppelkaka är bara mums.
Kram Lotta

Jennie sa...

Eftersom vi har runt 15 äppelträd i vår trädgård så har det blivit en hel del bakning med äpplen det senaste! En hederlig och supergod äppelkaka har väl varit det jag gjort mest inom bakning, men här om dagen så gjorde jag faktiskt runt 10 kilo äppelmos (gav bort en hel del)..! Men i alla fall, det kanske hade varit något? Perfekt till morgongröten, att ha i flingorna, som fyllning i rulltårtan eller till söndagssteken! Det är dessumtom hur enkelt som helst att göra! Gör så här: Skala och hacka 2 kilo äpplen i pyttesmå bitar, blanda i en kastrull med 2dl vatten, koka moset i ca. 10 min, rör om ofta så att det inte bränns i botten! När moset kokat i ca. 10 min, lägg lite av moset i en skål/glas och blanda med 1,5-2 krm askorbinsyra. Häll tillbaka det i kastrullen, tillsätt sedan 2-3 dl socker beroende på hur sött du vill ha det. Låt koka några minuter till så att sockret löser upp sig och blandas med moset. Häll i rena burkar och sätt på locket, låt svalna och ställ sedan in i kylskåp eller låt moset kallna i kastrullen och häll sedan i plastburkar/fryspåsar som du plattar till så att det blir platta paket, frys sedan!

Att låta en kanelstång eller lite färsk riven ingefära koka med gör moset bara ännu godare!

Du får ha en trevlig fredagkväll! // Jennie

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

*kram* för att du är så go!

Åh nu fick jag "värsta drägglet"..älskar paj och äpplepaj är en favorit!

Kram
Mia

Ljuvligt Hemma sa...

Mums vad gott med äppelpaj... måste bakas inom kort, kanske redan på söndag :) Ha nu en alldeles underbar helg! Kram kram.

Villa Hemmet sa...

Ser supersmaskigt ut.
Gör cupcakes (recept finns i min blogg), stoppa ner äppelklyftor, pudra med kanel och ev kardemumma....

kram o trevlig helg

- jenny

Mamma C sa...

Äppelkaka, äppelpaj, äppelmuffins, äppelkräm, äppelmos jag det finns mycket man kan göra med dessa äpplen man har. Jag brukar skära bitar och lägga dom i frysen ta fram dom till något av detta jag har skrivit.
Kram Mamma C

Kristina sa...

Hej jag kikar in lite oss dig, härlig blandning på din blogg.
ha en trevlig helg.
mvh kristina

Lilla huset på prärien sa...

Tack kära du :) Vet inte om den är så himla fin... håller ihop hjälpligt men tycker nog att den blev okej för att vara min första *ler* - måste ju börja någonstans. Träning ger färdighet säger de som vet ;)

Kram Jenny

Frida sa...

Mums vad gott det ser ut!

Annika Christensen sa...

Gott och vackert med äpplen.
Jag älskar att torka äpplen.
Fin blogg
Annika