lördag 22 november 2008

Bullfest!

Idag har vi bakat årets första lussekatter!
Det blev en hel del eftersom vi gjorde en dubbel sats. Barnen tycker att det är så roligt att göra egna figurer och de brukar bla använda pepparkaksformar :)
Som många vet brukar bullarna bli fluffigare och saftigare av kesella. I de flesta recept står det att man ska ha lätt-kesella, 1%.
Sambon råkade köpa vanlig kesella på 10% och jag kan tipsa er om att det blev ännu bättre! Kanske inte lika nyttigt men jag kommer absolut att använda det i framtiden :)

Här kommer det några (tyvärr ganska gula) bilder från fikat med lussekatter och julmust.

Ett stort berg bullar blev det!

Många olika varianter.....



Här har det kommit massor av snö! Rena vinterlandet över en natt!
Jag tittade ut genom fönstret sent igår kväll och tyckte att det såg så dimmigt ut. När jag gick närmare såg jag att det var riktigt busväder med snö och blåst! Och resultatet av det såg vi ju imorse :)
Ha en bra kväll! Kram på er :)




26 kommentarer:

Björk o Äng sa...

Åh vad mumsigt det ser ut...*vill ha*

Ha en mysig kväll!

kram
Camilla

Mamma C sa...

Men så gott det såg ut. Nu måste man ta tag i lussebakat. Ska ta 10% kessela då jag bakar oxå.
Ha en skön lördagskväll.
Kram Mamma C

Lallis - liv och leverne sa...

Så gott!!
Kram lallis

Kamomilla sa...

Så mycket ni bakat!! Mums!

Tårtsmulan sa...

Framdukat till mig ser jag ;)
Ser underbart gott ut, jag älskar saffran!
Bra tips att byta ut lättkesellan mot en lite fetare variant.

kram!

Nettan sa...

Åh vad mycket " LusseBullar " NI gjort, luktar mumma ända hit ;0)

Fortsatt skön helg...
Kram Nettan

Malmkakan sa...

Mums, ser jättesmaskigt ut! Själv har jag inte hunnit med något saffransbak än. Få se nästa helg. Då ska jag använda mig av ditt tips - riktig kesella...
Kram, Cecilia

husvidhavet sa...

Så gott med lussebullar då är det verkligen advent och jultid....
här snöar det och är så mysigt har smakat blåbärsglöggen men den var väl så där..... ingen jag rekomenderar!
Ha en bra söndag Kram Marith

Ullis/Leva på landet sa...

Åh så gott det ser ut. Blir sugen att julbaka nu.

Kram Ullis

Vägen till Drömhuset sa...

hej gumman :) vad härligt med lussebullar :) jag ska följa ditt tips om 10% kesella :) jag har ett toppenrecept från förra julen på lussebullar i långpanna fyllda med mandelmassa, de blir sååå fluffiga och goda, inte alls torra alls... man gör de i princip som vanliga kanelbullar (alltså rullningen med mera) men använder lussedeg och mandelmassa som fyllning ;) kolla mina inlägg från förra julen, där finns bild :)

stor kram sara

Marie//Tekla Maräng sa...

Mumsigt mumsigt, tack för inspirationen.

ha det gott Marie

|| p e r l a n sa...

Oh my gooooood! Lussekatter är mitt absitnens varje jul.. och julmust. Jag blir beroende av det varje år! haha
Tänkte jag skulle kanske baka kussekatter nu i veckan medans jag är ledig.. För sedan kan jag säga bye bye till jul ledighet och julefrid. Nytt jobb!
Hoppas du har en riktigt mysig helg!
Kram |♥

Ängladoft & Dockor sa...

mm ser så goa ut lussekatterna.

Hem och Lycka sa...

Ååå, vad mysigt, jättegott med lussekatter, åt några st i går kväll.. kram

Marias Kakburk sa...

Tack:)

Va mysigt med en massa snö:)

Hoppas att helgen har varit bra!

Kram!

Nilla sa...

Så gott det ser ut!

Och lycka till inne hos mig :)

Ha en trevlig kväll, här hoppas jag att vi har tak över huvudet imorgon med, att säga att vi har storm är nästan underdrift..

Kram Nilla

Maria renoverar 1920-talshus sa...

Hej!
Kul att du hittat till min blogg - och kul attd u gillade den.
Även jag har tjuvstartat julen - vi hade julpyssel i helgen. jag har just lagt upp bilder på detta på min blogg.
Vi ses!
Maria
http://mariarenoverar.blogspot.com/

Mrs W sa...

Åhhh vad gott!!! jag skulle oxå vilja ta och få till en bakdag nu snart! måste ju ha bullar till advent :-)

johanna sa...

å vad gott...måste oxå sätta igång med det...ser så mysigt ut.
kraaaam

Radhusdrömmar sa...

Vad mysigt det ser ut! Gott! Ja visst är det mysigt med snön, det blir ju lite ljusare.

Kram Johanna

Kristina sa...

Så smaskiga de ser ut. Jag kan känna hur det doftar.
kram Kristina

♥ Hedvig och Jag ♥ sa...

Å så gott.. jag har bara hunnit göra pepparkakor. Är det gott med pärlsocker på? Ser väldans gott ut iaf.. Hoppas att allt är bra med dig!

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Det var inte lite bullar heller, skönt att ha i frysen.
Kram Lotta

Elin sa...

Det där såg inte helt fel ut!

♥ Hedvig och Jag ♥ sa...

Åååå så juligt och mysigt. Vill hoppa in i bilden och vräka i mig!

Design by E sa...

wow va gott!!!jag älskar saffransbröd mumms..fint..kram E