torsdag 20 november 2008

Julinspiration

Lagom till sista November och första advent (som dessutom infaller på samma dag i år) brukar vi se till att julgardiner och stjärnor är uppe.
Vi har som tradition att baka lussebullar till dotterns födelsedag den 30 Nov. Det blir en kombination av födelsedagsfirande och årets första julmys :)

Nu är det alltså dags för lite julpynt igen och jag har ju lovat att det inte bara ska bli vitt i år :)
Enkla medel för att få en färgklick men ändå behålla mycket av det vita är att satsa på detaljer i rött eller annan färg.


Vackra bilder och julinspiration hittade jag bla hos Sköna Hem.
Hur tänker ni julpynta i år?

16 kommentarer:

Vero sa...

Min son fyller den 29 november och jag tänkte ha gjort klart adventpyntet tills dess.

Här hemma blir det en salig blandning på pyntningen. Kommer lägga ut bilder för jag har ingen aning om hur jag tänker göra.

Ha en bra kväll!

MiaMaria sa...

Hej!

JA nu är det snart dags att börja pynta till advent....mysigt....

Vackra bilder!
MiaMaria

Mamma S sa...

Jag tänkte julpynta i vitt för första gången i år men gubben tycker att det "känns så kallt" så jag kompromissar lite och kör gammaldags stil i köket med säckvävsduk och en rödvitrutigduk över säckväven bland annat. Granförebilden är en vit och silverklädd gran med massor av sånt där "kasta på"-glitter som finns med i Vakre hjem.

junhe sa...

här var det "stämningsfullt" *hihi*

ha dt gott/ kram junhe

Malmkakan sa...

Hej. Är det dina bilder eller är de från Sköna hem? Vackra är de iallafall. Vad gäller adventspyntning här så har jag lite nya gardiner som ska upp och lite annat nytt smått och gått sen river man väl fram sina "gamla julkartonger" och plockar fram sina favoriter som ger den där riktiga julkänslan. Jul för mig är mycket tradition och då kan den där jättefula tomten få komma fram för att den har ett start affektionsvärde hos oss...alltså gammalt varvat med lite nytt.
Kramar, Cecilia

Mrs W sa...

Ja du den som ändå hade tid att tänka på hur man ska pynta... det blir mkt fattigmanskulor och pynt, vita kulor. I vardagsrummet vill jag kunna hänga upp mina jutegardiner men än har jag inte fått upp gardinstången :-)

Helena/roomservice.blogg.se sa...

Glaskulorna i fönstret, hur fint är inte det?

MammaRebecca sa...

fina bilder:)
Ja vi ska flytta in i vår nya lägenhet 15 dec så de blir och jul pynt där:) ocj jag kommer bara pynta i silver och vitt:)Kanske kommer de lite rött men de tror jag inte:)
Ha en underbar dag

Marias Kakburk sa...

TACK själv:)!

Längtar verkligen till jul iår, speciellt eftersom det är första julen i vårat hus:)

Jag får massor av inspiration från tidningen Drömhem och Trädgård + den nya tidningen underbara julhem. Där finns massor av det gamla, vita, lantliga, romantiska som jag älskar:)

Kram!

Tulipa sa...

Mysigt!
Trevlig helg!
Kram Tulipa

Marie//Tekla Maräng sa...

Till advent åker julgardinerna upp och det pyntas med mycket blommor.
Ska ta in mer vitt i år med kompletterar med silver och rött.
Kram Marie

Designe sa...

Så vackra bilder! Jag pyntar både med röda och vita amaryllis och julstjärnor och vita hyacinter (många:) I övrigt blir det lite vitt, rött och grönt!
Ha en trevlig helg! Kram :)

Ann-Catrin sa...

Vet du..min julstämning vill inte infinna sig i år... inte ännu i alla fall.
men kanske till advent så...


hoppas du mår bättre vännen!!

Kramar
a-C

Björk o Äng sa...

I år blir det nog bara vita julblommor tror jag, det blir så snyggt med glaskulor, silver och zinkdekorationer...Granen blir nog helt vitdekorerad i år, har haft det de senaste åren bortsett från förra året då jag hade rött och vitt för första gången på väldigt länge. Sedan får vi väl se vad det blir...

Ha en myspyshelg!
kram
Camilla

Julia sa...

Låter som en jättemysig tradition :)

Jag kommer att pynta med röda detaljer och det naturen erbjuder, och lite eget pyssel :)

Kram

Petra sa...

det var fint med julkulor sådär i fönstret! Så kanske man ska ha det! :D