måndag 23 november 2009

Chokladkola i burk

Ett av mina bidrag till Ikea är burken "Slom" fylld med chokladkola.

Den här kolan har vi redan gjort flera gånger nu trots att julen inte är här än :) Med rätt koktid så blir den fantastiskt god och fullkomligt smälter i munnen! Superenkelt och snabbt är det också!



Chokladkola ca 60 st

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap, vaniljsocker och kakao. Koka utan lock, ca 15 min i en vid kastrull eller 30 min i en gryta med mindre botten. Rör om då och då tills smeten håller ett kulprov. Häll upp smeten på en oljad plåt. Låt svalna, skär eller klipp i bitar. Slå in i papper och förvara kallt.


Jag brukar koka min kola i ca 12 minuter för att få den perfekt. Det där varierar ju med tanke på vilken spis och kastrull man har. Mitt tips är iaf att göra kulprovet tidigare än receptet säger.

4 kommentarer:

DESIGN by B / Lantligt förälskad sa...

Hej! :-)

Jag vill välkomna dig till min nyskapande foto/inredningsblogg DESIGN by B. Hoppas du kikar förbi & glöm inte börja prenumerera. För snart kommer nya fräscha julfoton.

Kram Benita

Signe 1 sa...

Kuul at du är med och pysslar på Ikeas hemsida:-) Och mums vad smarrig kolan ser ut!!
Kram Sofia

Kamomilla sa...

Åh jag som just börjat hålla igen på det söta... Nu blev jag himla gottissugen! Ser verkligen gott ut och verkar inte allt för knepigt att göra..

Stjärnor & Champagne sa...

Dom burkarna är såå bra och innehållet ser mums ut. Vad fin du är på bilden. Hihi, jag har inte vågat visa mig ännu...

Kram Anne