onsdag 5 maj 2010

Hurtbulle

Jodå, jag lyckades få limpan sådär perfekt bränd, så som bara jag kan få den.... ;)
Skämt och sido. Jag bakade en limpa idag som kallas "Hurtbulle" och jag säger bara det : Baka NU!
Den här typen av bröd får mig att undra varför jag någonsin skulle gå till affären och köpa en formfranska igen?


Ingredienser till 1 limpa

2 dl fiberberikade havregryn

5 dl vetemjöl

1 dl linfrön

1 dl russin

1 dl grovhackade hasselnötter

4 tsk bakpulver

1 tsk salt

4 dl mild yoghurt

1/2 dl flytande honung

1/2 dl lingonsylt


Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

8 kommentarer:

Bokmalen sa...

Älskar den typen av bröd. Har ett liknande recept men nu ska jag ta å prova ditt. ;) Blir riktigt sugen...
Tack för tipset!
Kramen, Maria

Kamomilla sa...

Låter jättegott!

MITT VITA HUS sa...

Åh gott det lät då, när jag slutat hålla igen på brödet ska jag baka lite så tack för receptet:) kram M

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Det där lät gott. Kanske går det att omvandla till ett recept jag kan köra i bakmaskinen?!

Kram Annica

Mamma C sa...

Ser gott ut och låter gott oxå. Bara att testa ditt recept. Jag har gjort någon liknande limpa.
Kram Mamma C

Alexandra sa...

Vad trevligt att hitta ett bröd som man gillar.Ska kanske testa att baka den.Jag säger hela tiden att jag ska baka eget bröd,men man är för lat för det.
Svar på din fråga angående kudden,det är ett örngott ifrån City gross.Funkar bra i soffan också!
kram kram!

Nilla sa...

Det brödet är jättegott! Jag har bakat det idag!

Tanja sa...

Oh, jag blev helt inspirerad så jag var tvungen att baka. Hade dock ingen honung, så tog sirap istället, och bara blåbärsyoghurt, men det blir nog spännande. Står i ugnen nu :D Tack förresten för en inspirerande blogg!