måndag 14 juni 2010

"Rävarumpor"


Som sagt så hann vi ju bara plocka tre blommor igår innan den hemska ormen uppenbarade sig. Nu står de på chiffonjén i den lilla vita vasen.
Jag blir alltid lite full i skratt när jag ser Lupiner. Min mormor brukade kalla dem för "rävarumpor" och jag antar att hon syftade på att de liknar formen av en rävsvans :) Hon sa det dessutom på bred skånska vilket gör ordet lite extra kul sådär.
Undrar just om det bara var mormor eller om det är ett skånskt "slang"/smeknamn för Lupiner? Någon som vet?

7 kommentarer:

Lina sa...

Min mormor hade också roliga namn på saker... Det är härligt när man kan minnas alla de fina stunderna med sin mormor och se hur det påverkat ens egna sätt att vara och prata.

Jag har tex fått massa ordspråk från min mormor som är roliga.
Och förmågan att baka de mest underbara kakor.. :)

Hem och Harmoni Marie sa...

Har aldrig hört det men ett kul ord var det... och det passar ju rätt bra :)

Kram Marie

Frida på Trendenser.se sa...

Ha ha det hade jag aldrig hört förr, men det var ett fantastiskt roligt smeknamn!

Mamma C sa...

Vet faktiskt inte, men det var ett orginellt ord.
Kram Mamma C

Catrin sa...

Så vackra! Men oj så obehagligt med ormbesök :/

Kajsa sa...

Det är nog lite typiskt oss här i Skåneland! Hoppas allt är bra med er alla, blir det någon Skånevisit i år?

Blommiga Karin sa...

Jag tror nog att min mamma kallar det det också och hon är från Östergötland. En del har ju många olika namn..De är vackra så länge de inte smular...:)