lördag 7 augusti 2010

Gardiner och middagstips

Godkväll!
Här sitter jag med träningsvärk i benen efter att ha inspirerats av den här tjejen. Hmmm särskilt vältränad är man inte om jag säger så :)

Dagen har varit lugn i det stora hela. Jag har varit "ensam" hemma med barnen och dottern hade en kompis här. Fullt hus med andra ord så ensam var jag ju inte....
Till middag åt vi en favorit här hemma, "Fläskkotletter på Italienskt vis" med pressad potatis. Superenkelt och jättegott så jag tänkte dela med mig av receptet till er!

Inspirationsbild från Alvhem

För ett tag sen tog jag ner och tvättade alla gardinlängder i matsalen och köket. Vi har ju flera stora fönster på rad och det blir såklart ett vackert ljusinsläpp av dem! Det svåra är bara vad jag ska ha för gardiner. För det mesta har jag haft vita, långa längder för att få lite ombonat men ändå så enkelt som möjligt. Ett tag testade jag med ett par vita med svart mönster men det blev inte långvarigt.... Nu har jag iaf haft helt tomt ett tag för att känna efter om jag kanske bara ska skippa gardiner helt men det känns så bart. På bilden ovan är det likt det vi har haft men inte lika tjockt tyg som mitt. Jag tror att jag ska satsa på längder igen fast i ett tunnare tyg och kanske med något ton i ton mönster...
Vad har ni i era fönster?

Snart är det dags för det obligatoriska lördagsmyset så jag ska slita mig nu :)
Men först ska ni ju få receptet!

Fläskkotletter på italienskt vis

Ingredienser
4 st fläskkotletter, (500 g)
0,5 msk färsk salvia, hackad
2 krm grovmald svartpeppar
1 tsk salt
1 msk olivolja
1 msk smör
2 dl matlagningsgrädde
0,5 dl parmesanost, riven

Tillbehör
Pressad potatis och tex smörslungad bladspenat

Tillagning
1. Torka av fläskkotletterna och krydda dem med salvia, peppar och salt.
2. Bryn kotletterna i olivolja och smör ca 1-2 min på varje sida.Häll över matlagningsgrädden, lägg på lock och bräsera (småkoka) ca 5 min.
3. Kontrollera att kotletterna är klara längst inne vid benet. Strö över parmesanost och servera med pressad potatis!

3 kommentarer:

Daniela sa...

Vid vår matsalplats har jag tunna vita gardiner, de är svagt vitrandiga. (Finns en bild från bloggen där idag, men det syns nog lite dåligt.) Jag är dock på jakt efter nya till vardagsrummet. Tycker Himla har fina gardiner, men då jag behöver fyra gardiner till det rummet, så tycker jag att deras gardiner blir lite dyra...

Blommiga Karin sa...

Jag har precis köpt nya gardiner både till vardagsrummet och köket. Båda är vita med lite broderier.
Den lite lantliga ljusa stilen.
Kanske lägger in dem på bloggen någon dag i veckan.
Ha det så bra!

Myhome sa...

Disse lyse gardinene ser utrolig lekre ut:)
Tusen takk for fine ord hos meg! Ja, vi har tenkt litt på webshop, men vi har det så travelt i selve butikken, så det blir nok bare med tanken foreløbig. Kanskje en gang i fremtiden..:)
Håper du har hatt en fin helg!!
God ukestart!
Klem Anita