måndag 13 september 2010

Mumsfilibabba

Hej!
Allt bra? Här är det helt ok och inskolningen på dagis går super! Jag fick lämna lilla O på en gång idag och hämtade henne först vid lunch. Då satt hon och mumsade i sig pyttipanna med de andra barnen och såg riktigt nöjd ut :) Inte en tår hade hon fällt, snuttan.


Jag lovade ju att lägga ut receptet på födelsedagsdesserten om den blev lyckad. Jag säger bara Mmmmm! Det här måste ni bara testa! Enkelt och en god, fräsch smak!
Tror ni inte att jag glömde bort att fota den mitt i allt kalasande? Jo då. Så ni får helt enkelt hålla tillgodo med ett foto på receptkortet ist :) Psst...kan säga att min så myyycket godare ut *fniss*.

VANILJDESSERT MED BÄR

Lättsockrad mosskaka:
2 ägg
1dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

Vaniljyoghurt:
5 dl vaniljkräm
2 1/2 dl matlagningsyogurt
rivet apelsinskal

Dessutom:
Pressad saft av en apelsin (jag anv mer)
250-300 g osockrade bär

Vik en form av bakplåtspapper som passar i en liten långpanna.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Sikta ner blandningen i äggsmeten. Tillsätt vattnet under omrörning.
Häll smeten i pappersformen och grädda i 200 grader ca 30 min. Stjälp upp och låt kakan kallna. Skär kakan i kuber, ca 2x2 cm.
Fukta kuberna med pressad apelsinsaft. Blanda vaniljkräm, yoghurt och apelsinskal. Varva sockerkakskuber, vaniljyoghurt och bär i en glasskål. Avsluta med kräm och bär. Ställ in desserten i kylen ca 30 min.
Klart!

2 kommentarer:

Anna sa...

Åhh vad sött (och bra) att det går så fint med inskolningen av lilla O och att hon verkar trivas, med de andra barnen. Måste kännas underbart för ett mammahjärta!

Jisses vad GOD efterrätten lät, bara måste jag testa, tack för tipset!

Ha en fin kväll, kraaaaamar

Mamma C sa...

Åhhhh, vad gott det lät. Det ska jag helt klart prova.
Kram mamma C