torsdag 19 maj 2011

Workshopen på Electrolux

Igår var jag som sagt bjuden till  Electrolux huvudkontor på en workshop i provköket. Tillsammans med Årets kock 2011, Tomas Diederichen fick vi tillreda en middag som gick i temat ånga. På plats fanns också
en av Sveriges främsta matfotografer, Magnus Skoglöf.
På menyn stod "Ångad rimmad lax med ostkräm och grön vårsallad" och "Ångad rabarber med mandel och hallon". Vi delades in i lag och fick tillsammans tillaga de två rätterna. Allt som skulle ångas tillagades i Electrolux fina ugnar med ångfunktion, sååå gott och smidigt!
Jag måste ju erkänna att matlagning inte är min starkaste sida, men även jag fick till det tillslut :)

Magnus och Tomas
Magnus Skoglöf tipsade om hur man lyckas med matfotografering och visade bla smarta tips på bra ljussättning mm. På bordet låg det flera kokböcker som han fotograferat bilderna till och jag önskar att jag hunnit bläddra igenom dem mer. Får helt enkelt leta upp dem i butik!



Några av kokböckerna.

Ångad lax med ostkräm och grön vårsallad
På bilden ovan finns ett fel och ett rätt enligt ett av Magnus tips "Lägg upp en nätt portion och våga gå nära med kameran". Här har jag fotograferat hela uppläggningsfatet med mat, men nära var det iaf ;)

Ångad rabarber med mandel och hallon

När maten var klar satte vi oss till bords och åt och pratade. Väldigt trevligt och gooooott!
Stort,stort tack till Electrolux som anordnat detta för oss!

Recepten på de båda rätterna kommer!

1 kommentar:

Frida på Trendenser sa...

Åh, frestande gott. Och vilka spännande böcker. Jag blev nyfiken på att köpa nya kokböcker!