söndag 18 september 2011

Rice Crispies-tårta

Jag är verkligen inte någon expert på att baka och laga mat, men jag tycker att det är roligt och ibland lyckas även jag!
I måndags firade vi sonens åttonde födelsedag och på beställning av födelsedagsbarnet gjorde jag en favorit; Rice Crispies-tårta.
Den är så himla god att jag måste dela med mig av receptet!

Vispa äggvitan läääänge

Rör försiktigt ner Rice Crispies

Bred ut på bakplåtspapper och in i ugnen

Smörkrämen och lite grädde på det


Ähum ..... det färdiga resultatet.... Inte det snyggaste men jag garanterar -  det godaste!
(Jag gjorde en dubbel sats av receptet nedan)

Rice Crispies-tårta

Marängbottnar
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl Rice Crispies

Smörkräm
4 äggulor
1 dl strösocker
1 msk mjöl
1 dl vispgrädde
100 g smör
2 tsk vaniljsocker
(ev rivet skal av en citron)

3 dl grädde, vispas

Bottnar: Dela å äggulor och vitor. Vispa äggvitor och socker i ca 10 min. Rör sedan försiktigt ner Rice Crispies. Bred ut smeten på bakpappersklädd långpanna. Grädda i 125 grader längst ner i ugnen, ca 1 1/2 timme.

Kräm: Blanda allt utom smöreti en kastrull. Koka till en jämn och tjock smet. Rör hela tiden. Tag kastrullen från spisen och rör ner vaniljsockret. Rör sedan ner smöret klickvis.

Dela marängbottnen i två halvor. Bred ut ett lager smörkräm och ett litet lager grädde på den undre bottnen. Lägg den andra halvan ovanpå och täck med vispad grädde. Garnera med valfria bär.



4 kommentarer:

Inredningsgalen sa...

Mums!

Vill bara berätta att den söta lilla trädockan som är en sparbössa är köpt hos Tiger, ni vet butiken som är så billig!

It's a house sa...

Åh det där är en favvistårta här hemma också! Har även varierat den med citronkräm och chokladfyllning, mumsigt värre!!!

Syns vi på bloggträffen???

Åse - Interiörguiden sa...

Ohhh den där tårtan har jag ätit, den är supersmarrig!

smäm sa...

Jag dör vad gott det ser ut!